În lumea afacerilor, un plan bine structurat este fundamentul pe care ”se clădeÈ™te succesul”. Pentru companiile mici È™i mijlocii care aspiră să obÈ›ină finanțări È™i subvenÈ›ii de la instituÈ›ii financiare sau donatori, un plan de afaceri solid este esenÈ›ial. Acest document strategic nu numai că demonstrează clar obiectivele È™i strategia afacerii, dar È™i evidenÈ›iază perspectivele sale de creÈ™tere È™i rentabilitate.
În acest articol, vom explora imp....
PLANUL DE AFACERI: CHEIA SUCCESULUI ÎN ATRAGEREA FINANȚĂRILOR ȘI A SUBVENȚIILOR
ESENÈšA STRATEGIEI FIRMEI
Despre management strategic au fost scrise mii de cărÈ›i È™i articole, care descriu strategia într-un mod diferit. Un punct de vedere unic asupra strategiei nici nu poate exista în pricipiu, deoarece companiile activează în sectoare diferite È™i se deosebesc ca tipuri, dimensiuni, resurse, competenÈ›e, etc. Nu toÈ›i autorii prezintă strategia într-un mod corect, alÈ›ii modifică conceptele clasice, creând ”ceva nou”. Ca rezultat se crează o multit....
DESPRE GÂNDIRE ÎN AFACERI
Majoritatea profesiilor necesită un mod de gândire specific, care nu poate fi definit cu claritate È™i care decurge din esenÈ›a fiecărei profesii în parte. Deseori putem auzi despre „gândire inginerească” , „gândire matematică” sau ”gândire medicală”. Mai mult ca atât, este puÈ›in probabil ca un specialist cu o gândire dezvoltată în medicină să dea dovadă de-o gândire dezvoltată în econom....
EDUCAREA CONSUMATORILOR: ÎNTRE AVANTAJE ȘI RISCURI
Consumatorii de astăzi sunt foarte selectivi È™i tind să afle cât mai multă informaÈ›ie despre un produs sau serviciu înainte de a lua o decizie de cumpărare. Produsele sofisticate, valoarea cărora nu este clară sau nu este comunicată într-un mod avantajos, rămân ignorate de către clienÈ›i. Potrivit mai multor cercetări, consumatorii se decid mult mai uÈ™or să cumpere după ce consumă conÈ›inut educaÈ›ional de calitate. Educarea consumatorilor devine un imp....
COMPANII DE CONSULTANȚĂ ÎN AFACERI: TIPURI ȘI PARTICULARITĂȚI
Diversitatea clienÈ›ilor, pieÈ›elor, serviciilor È™i al specializării, reprezintă motivul principal al existenÈ›ei mai multor tipuri de companii de consultanță, care, la rândul lor diferă una de alta în special după dimensiuni, modul de organizare È™i tipul serviciilor prestate.
Totodată, fuziunile, achiziÈ›iile, alianÈ›ele È™i dezvoltarea viguroasă ale companiilor de consultanță occidentale, au eliminat separarea între consultanÈ›a în management, con....
FEMEI ANTREPRENOARE VS BĂRBAȚI ANTREPRENORI: PRINCIPALELE ASEMĂNĂRI ȘI DEOSEBIRI
Este de la sine înÈ›eles că bărbaÈ›ii È™i femeile sunt diferiÈ›i. Dar pe cât este de relavant acest lucru atunci când facem o comparaÈ›ie între antreprenorii bărbaÈ›i È™i femeile antreprenoare?
În calitate de antreprenori, femeile nu diferă prea mult de bărbaÈ›i, deÈ™i, adesea încep afacerea din alte motive decât bărbaÈ›ii È™i ajung la această decizie având ”în spate” o experiență mai mare de muncă. Factorii, ....
STRATEGIA FIRMEI PE O PIAȚĂ ÎN CREȘTERE
CreÈ™terea vânzărilor È™i a afacerii pe o piață în creÈ™tere pare a fi mult mai uÈ™oară comparativ cu activitatea comercială pe o piață în scădere sau stagnare. O greÈ™eală, comisă pe o piață în scădere, poate distruge o afacere. Pe o piață în creÈ™tere, aceiaÈ™i greÈ™eală poate provoca o iritare sau o diminuare a profitului pe termen scurt. TotuÈ™i, activitatea comercială pe o piață în creÈ™tere, pe lângă avantaje evidente, mai im....
PIAȚA SERVICIILOR DE CONSULTANȚĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA: PARTICULARITĂȚI, TENDINȚE, PROVOCĂRI.
”Un sfat bun este mai preÈ›ios decât un ulcior cu aur”.
(Proverb popular irlandez)
ExperienÈ›a ultimilor decenii i-a învățat pe manageri că principalul mijloc de-a obÈ›ine succes È™i de-a minimiza riscurile la luarea unor decizii importante este competenÈ›a È™i profesionalismul în diferite domenii ale afacerii. În contextul globalizării È™i al concurenÈ›ei dure, companiile autohtone înÈ›eleg că fără asistență profesională le va ....
STRATEGIA DE DEZVOLTARE A FIRMEI PE O PIAȚĂ ÎN SCĂDERE SAU STAGNARE
”ViaÈ›a este ca mersul pe bicicletă. Pentru a-È›i menÈ›ine echilibrul trebuie să dai din pedale mai energic”. Renumitul citat a lui Albert Enstein are o importanță deosebită atunci când vine vorba de dezvoltarea unei afaceri pe o piață în stagnare sau scădere.
Când piaÈ›a este în creÈ™tere, afacerile cresc din contul creÈ™terii pieÈ›ei È™i respectiv, companiile nu depun eforturi mari pentru majorarea vânzărilor. Pe o piață în ....
Cum analiza SWOT vă ajută afacerea în criză
Mediul extern, în care agenÈ›ii economici sunt nevoiÈ›i să activeze pe timp de criză, devine tot mai complicat È™i imprevizibil. Probleme mari apar atunci când avantajele È™i resursele firmei nu corespund provocărilor, declanÈ™ate de criză. În acelaÈ™i timp, firma poate să se dezvolte È™i pe timp de criză dacă dispune de avantaje concurenÈ›iale È™i resurse interne suficiente pentru a beneficia din plin de oportunitățile mediului extern.
În asemenea con....
CUM IDENTIFICÄ‚M OPORTUNITÄ‚ÈšI ÃŽN AFACERI PE TIMP DE CRIZÄ‚
Oportunitatea se ascunde printre dificultăți și probleme
(Albert Einștein)
Există un mare pericol, care se ascunde în spatele multor probleme, generate de criză. Acest pericol reiese din faptul că suntem prea concentraÈ›i la părÈ›ile negative ale crizei pentru a observa orizonturi noi, oportunități emergente È™i È™anse unice pentru dezvoltarea afacerii. Este complicat să identificăm în practică oportunități atunci când tot es....
ANALIZA POTENÈšIALULUI ANTICRIZÄ‚ AL AFACERII
Odată cu declanÈ™area crizei fiecare antreprenor È™i/sau conducător de business îÈ™i pune o multitudine de întrebări, dar prima întrebare care-i vine în minte este: ”Ce fac mai departe?” Răspunsul la această întrebare depinde în mare măsură de o analiză minuÈ›ioasă a potenÈ›ialului afacerii de-a face față riscurilor, declanÈ™ate de criză.
În continuare vă prezent 10 întrebări, răspunzând la care, o să av....
INFLUIENÈšA CRIZEI PANDEMICE ASUPRA SECTOARELOR ECONOMIEI NAÈšIONALE
În timp ce unele sectoare sunt afectate de pe urma crizei economice, cauzate de pandemia coronavirusului, la polul opus sunt companii care lucrează la capacitate maximă pentru a face față cererii crescute. Aceste sectoare fie că sprijină lucrul la distanță È™i petrecerea timpului la domiciliu pe timp de carantină, fie că sunt antrenate în producerea È™i/sau comercializarea produselor de primă necesitate cu timp de păstrare îndelungat. Care sunt sectoarele care au....
DEPĂȘIREA ZONEI DE CONFORT: ÎN BUSINESS, ÎN VIAȚĂ, LA LUCRU.
Frecvent ne confruntăm cu o dilemă: să facem ceva nou È™i neobiÈ™nuit, să avem o schimbare radicală în viață pentru a ”deschide uÈ™a” către noi oportunități sau să rămânem acolo unde ne simÈ›im confortabil È™i în siguranță, fără a schimba nimic. Deseori alegem a doua variantă – zona de confort personal. ObiÈ™nuinÈ›a, incertitudinea È™i frica de schimbări ne împiedică să părăsim un job fără perspective, să schimbăm locul de tr....
B2C - B2B: PRINCIPALELE DEOSEBIRI ȘI IMPACTUL ASUPRA ORGANIZĂRII ACTIVITĂȚILOR DE MARKETING ȘI VÂNZĂRI
B2C È™i B2B sunt două domenii separate, care au un impact important asupra modului în care se organizează È™i se realizează în practică activitățile de marketing È™i vânzări. Foarte des sunt comise erori grave atunci când unii marketeri, după ce capătă experiență în domeniul B2C, încearcă să folosească într-un mod È™ablonat aceleaÈ™i abordări în domeniul B2B È™i viceversa. Abordarea È™ablonată în marketing, despre care am ....
7 MITURI DESPRE MARKETING CARE POT PROVOCA DAUNE UNEI AFACERI
Marketingul, ca instrument de luare a deciziilor manageriale (marketingul strategic), se află în faza incipientă a dezvoltării sale în Republica Moldova. Acest fapt reprezintă o problemă pentru companiile autohtone. Antreprenorii, care nu înÈ›eleg importanÈ›a marketingului strategic pentru afacere sau nu folosesc marketingul într-un mod profesionist, plătesc È™i vor plăti în continuare un preÈ› scump, care se manifestă prin pierderea clienÈ›ilor, diminuar....
CUM SĂ ALEGI CORECT O NIȘĂ ÎN AFACERI
Abilitatea fundamentală, care trebuie însuÈ™ită de către antreprenorii începători, este selectarea È™i analiza unei niÈ™e. Alegerea unei niÈ™e reprezintă primul È™i cel mai important pas înainte de-a începe o afacere. Cu părere de rău, unii antreprenori rămân ”blocaÈ›i” la această etapă, nefiind în stare să înÈ›eleagă dacă merită să se lanseze în afacere sau nu. AlÈ›ii sunt ”debusolaÈ›i”, confund&acir....
MEDIUL DE AFACERI DIN REPUBLICA MOLDOVA : CONSTRÂNGERI, PROVOCĂRI, AMENINȚĂRI
În mod general Republica Moldova poate fi caracterizată prin următoarea afirmaÈ›ie: ”Micro-È›ară cu micro-economie, micro-sectoare cu micro-întreprinderi, micro-profituri cu micro-salarii, micro-posibilități cu micro-speranÈ›e”.
Volumul sectoarelor economiei naÈ›ionale poate fi comparat cu volumul unor segmente foarte înguste sau cu cifra de afaceri a unei companii de talie medie, dintr-o țără dezvoltată. Ca exemplu voi compara sectorul bancar di....
DIVERSIFICAREA AFACERII: ÎNTRE RISCURI ȘI BENEFICII
Fiecare antreprenor caută modalități să-È™i dezvolte afacerea È™i să-È™i sporească veniturile. Frecvent însă, piaÈ›a pe care activează nu-i permite o creÈ™tere durabilă a afacerii È™i atunci apare idea de diversificare a business-ului.
Asemenea situaÈ›ii apar frecvent în Republica Moldova, unde capacitatea de cumpărare a populaÈ›iei este foarte mică È™i respectiv majoritatea sectoa....
CUM GESTIONÄ‚M CORECT INFORMAÈšIA DE MARKETING
InformaÈ›ia în afaceri (informaÈ›ia de marketing) este considerată una din cele mai importante resurse ale organizaÈ›iei. Un management eficient al unei companii este de neconceput fără un flux permanent de informaÈ›ii relevante, necesare luării deciziilor. Totodată, multor firme le lipseÈ™te un sistem bine organizat de gestiune a informaÈ›iei.
Organizațiile, care duc lipsă de un management eficient al informației de marketing, pot fi depistate frecvent după următoarel....
5 MOTIVE IMPORTANTE PENTRU DEZVOLTAREA UNEI STRATEGII DE AFACERI
Dezvoltarea strategiei necesită timp, disciplină, resurse, ”know-how” È™i o implicare activă a conducerii de vârf a organizaÈ›iei. Totodată, strategia este de neînlocuit pentru o organizaÈ›ie care-È™i doreÈ™te să obÈ›ină rezultate mai bune pe termen lung. Care sunt principalele motive care ar justifica alocarea resurselor È™i timpului pentru dezvoltarea stretegiei în cadrul unei organizaÈ›ii? Cauze pot fi multe, dar cele mai importante le consider a fi urmÄ....
CUM ALCÄ‚TUIM CORECT O OFERTÄ‚ COMERCIALÄ‚
Alcătuirea unei oferte comerciale necesită o abordare foarte atentă. Două oferte comerciale identice ca sens, dar alcătuite diferit, pot avea un impact complet diferit asupra aceluiaÈ™i segment-È›intă de clienÈ›i È™i în final asupra vânzărilor.
Ofertele comerciale sunt folosite preponderant în vânzările B2B È™i au ca scop "vânzarea întâlnirii" între managerul de vânzări È™i potenÈ›ialul client. Prin urmare, oferta comercia....
PRINCIPALELE PREJUDECĂȚI ASOCIATE SERVICIILOR DE CONSULTANȚĂ
În țările occidentale companiile apelează la serviciile de consultanță atunci când rezultatele business-ului ar putea fi mult mai bune, dar îmbunătățirea nu poate fi făcută cu resurse proprii. în Republica Moldova profesia de consultant este încă necunoscută pentru mulÈ›i oameni de afaceri. Pentru alÈ›ii este dificil să înÈ›eleagă valoarea serviciilor de consultanță, să verifice calitatea lor È™i să se asigure că preÈ›ul serviciilor este ....
Ce trebuie să știi în primul rând despre strategie în afaceri?
Frecvent în mediul de afaceri auzim cuvântul ”strategie” sau cuvântul său geamăn ”strategic”, însă mai puÈ›ini cunosc semnificaÈ›ia (sensul) acestor cuvinte atunci când le utilizează. De multe ori cuvântul ”strategic” este folosit pentru a reda o însemnătate deosebită unor afirmaÈ›ii sau evenimente, care de fapt nu au nimic comun cu sensul autentic al acestui cuvint. Uneori....
CE ESTE UN CANAL DE DISTRIBUÈšIE
Este practic imposibil pentru producători, mai ales în sectorul mărfurilor de larg consum (FMCG), să creeze avantaje concurenÈ›iale È™i să-È™i dezvolte vânzările pe o arie geografică mare, contând doar pe resurse proprii. Pentru a majora vînzările È™i a fi competitivi, producătorii recurg la dezvoltarea canalelor de distribuÈ›ie apelând la intermediari. Mai jos voi prezenta într-un mod accesibil cele mai importante aspecte ce È›in de canalele de dis....
CE ESTE MARKETINGUL
Ce este marketingul? Este o întrebare pe cât de simplă, pe atât de complicată. Simplă, deoarece majoritatea tratează marketingul într-un mod superficial, asociindu-l cu reclamă È™i promovare. Complicată, fiindcă există multe confuzii È™i ridică multe întrebări chiar È™i la specialiÈ™tii în domeniu. În articolul de mai jos voi încerca să răspund la această întrebare, elucidând cele mai importante aspecte ale marketingului....